RobotAcademy.catCatalà | Español | English
- Sistema Educatiu Reglat (website): Recursos i Suport per la Formació de ESO i Batxillerat. Benvinguts al sXIX.
- Mrs. Robotein (sobre mi)
FASES DE L'APRENENTATGE
1. Introducció.
2. Vida Pràctica
3. Vida sensorial
4. Llenguatge
5. Matemàtiques
6. Cultura
7. Algorisme de l'aprenentatge
8.
1. INTRODUCCIÓFASES DE L'APRENENTATGE

1.1. Introducció

Bibliografia recomanada:

Aprendre es defineix com adquirir un coneixement, noves habilitats o capacitats a través de l'estudi, realització d'exercicis, del raonament i de l'experiència quedant retingut a la memòria.

El concepte d'aprenentatge és molt abstracte, doncs encara no se sap per quins processos bioquímics passa el cervell per aconseguir-ho. El que sí que hi ha són molts estudis sobre quins mètodes són els més òptims per aprendre.

L'aprenentatge en els humans és més eficient quan intervenen les emocions perquè diuen que les connexions sinàptiques són més consistents, més fortes i més grans físicament parlant. Però en un robot, en una màquina les emocions no tenen sentit.

Més enllà de qüestions ètiques, l'únic que pot fer que un robot sigui realment útil i que pugui assolir les tasques de servei pels quals ha esta creat és que pugui aprendre.

Biològicament parlant no sabem -ara per ara- què succeeix però sí que podem centrar-nos en trobar una mecànica durant el seu procés. Aquest és el punt d'inflexió de la nova hera de la Intel·ligència Artifical.

1.2. Maria Montessori

Maria Montessori va néixer al 1870 a Roma (Itàlia), va ser la primera dona en doctorar-se en ciències i medicina i el seu projecte de vida ha marcat la història de l'Educació sense precedents. Qui va ser la Maria Montessori? Com a doctora va estar treballant en un centre on -antigament s'apartaven als nens i nens amb discapacitats intel·lectuals i amb només 18 anys va dissenyar un model pedagògic per ajudar-los. La seva labor científica basada en l'observació la va portar a crear des de zero tota una sèrie de materials didàctics i activitats que utilitzava en les aules del centre en les que observava el comportament, la reacció i l'evolució de l'alumnat en la millora d'algunes conductes i capacitats. Totes les deduccions i conclusions es basaven en observar constantment als alumnes sense interacció dels adults.

Quan portava més de 10 anys de recollir bons resultats en alumnes discapacitats, conflicitius o marginals va descriure un mètode pedagògic que si funcionava en aquestes circumstàncies, es podria aplicar a qualsevol altra escola. Al seu mètode el van anomenar mètode Montessori i es va començar a utilitzar en centenars de centres fins que amb la I Guerra Mundial va traslladar-se a Barcelona -Catalunya- durant la Segona República on va continuar implementant-lo fins que -novament- amb l'inici de la Guerra Civil va tornar a traslladar-se ara a Holanda, on va morir al 1952. La seva obra i labor -tot i que "només" es basa en l'experimentació i l'observació va ser i continua essent una revolució en la que després s'han recolzat milers d'estudis i neurocientífics per plantejar un nou repte en la introducció de noves metodologies a qualsevol nivell i cicle educatiu. Avui en dia, les anomenem noves metodologies però... Sabeu que el primer llibre que Montessori va publicar a Espanya data del 1933?

L'obra de Maria Montessori és la primera vegada que algú posa a l'alumne en el centre de l'aprenentatge i el mostra com una entitat que té autonomia i llibertat mentre que actualment encara hi ha qui creu que l'aprenentatge s'aconsegueix a través del càstig i de la correcció.

Doncs bé, mentre que físiques, matemàtiques, informàtiques, enginyeres, neurocientífiques estan centrades en desenvolupar complexos algorismes d'analisi de dades i imatges entre d'altres, jo estic investigant sobre un únic algorisme, el de l'aprenentatge.

El meu objectiu és entendre com els humans establim les relacions entre les dades que obtenim dels nostres sentits per generar aprenentatge. Per aconseguir-ho, a part, de la lectura de desenes de llibres sobre l'aprenentatge, matemàtiques i lògica m'he dedicat els últims 10 anys a observar a l'ésser humà en les seves diferents etapes, infància, adolescència, etapa adulta i vellesa.

<< Tornar Següent >>


Tots els drets reservats, Barcelona de 2021.